Vierailevat artistit: Descemer Bueno & Gente De Zona
Ohjaus: Alejandro Perez
Ladattu YouTubeen: 11.4.2014
Näyttökertoja: 2 630 487 874 (9.11.2014)
Tällaisen listan yhteydessä on hyvä matkustaa oman länsimaisen kulttuurisen kuplansa ja mukavuusalueensa ulkopuolelle. Kun rupesin kartoittamaan potentiaalisia videoita, tutkin tarkkaan mm. listan YouTuben historian katsotuimmista videoista. Musiikkivideoita, joista en ollut aiemmin kuullut, tuntui yhdistävän yksi asia: ne olivat kaikki Latinalaisesta Amerikasta. YouTube on maailman ensimmäinen ihan oikeasti globaali musiikkimedia, joka asettaa nämä videot samalle viivalle angloamerikkalaisen popmusiikin kanssa kun kilpaillaan massasuosiosta. Mutta miksi tätä katsotuimpien videoiden listaa kansoittaa juuri lattarimusiikki eikä esimerkiksi k-pop, jonka globaali menestys tuntuu edelleen rajoittuvan Gangnam Styleen?
Onneksi IFPI julkaisi jokin aika sitten uuden tutkimuksen, joka selittää ilmiötä. Music Consumer Insight Report 2018 [PDF] paljastaa kaksi keskeistä tekijää: 1. Älypuhelimilla kuuntelu edustaa latinalaisessa Amerikassa suurempaa osaa musiikin kulutuksesta kuin missään muualla maailmassa (mikä ei tosin vielä kerro kuinka paljon niillä katsotaan YouTubea); 2. Latinalaisessa Amerikassa kotimaisen musiikin osuus musiikkimarkkinoista on poikkeuksellisen suuri. Yhdessä nämä kulutustottumukset johtavat siihen, että alueen popmusiikkia kuunnellaan YouTubesta varsin paljon verrattuna muuhun ei-englanninkieliseen musiikkiin. Kolmanneksi tekijäksi ehkä uskallan esittää Yhdysvaltojen suuren latinalaisväestön kulutusvoiman.
Koska tunnen tätä musiikkia niin huonosti, valitsin sieltä vain pari suosituinta mukaan puhtaasti katselumäärien perusteella. Jonkin verran katselin niitä muitakin ja yksi asia näyttää yhdistävän videoita: ne on kuvattu Latinalaisen Amerikan kaduilla, kansan keskuudessa. Oletan että tämä on osa kansallisylpeyttä ja paikallisromantiikkaa, jolla videoissa pyritään tekemään pesäeroa angloamerikkalaiseen musiikkiin. Kyseessä saattaa myös olla kansallisidentiteettiä laajempi latinalainen identiteetti: esimerkiksi Bailandon video on kuvattu Dominikaanisessa tasavallassa, vaikka kappaleen esittäjät ovatkin syntyjään Espanjasta ja Kuubasta.
Laulukielen lisäksi visuaalinen puoli tuntuukin olevan toiseksi tärkein identiteettikysymys näissä biiseissä, vaikka toki itse musiikkikin on ilmaisukieleltään lattarityylistä. Bailandossa ei ole visuaalisesti mitään mielestäni erityisen kekseliästä, vaikka toki isot tanssinumerot Santo Domingon kaduilla ovatkin näyttäviä, mutta se ajaa tehtävänsä oikeanlaisen ambienssin luojana. Joka tapauksessa koin, että tämä YouTube-ajalle ominainen kulttuurinen monimuotoisuus on tuotava esille tällä listalla vaikka en eurooppalaisena valkoisena miehenä olekaan kovin hyvä taho arvioimaan sen ikonisuutta.