MySpace on kuollut, kauan eläköön… kuka?

MySpace oli joitakin vuosia sitten se ehdoton ja pakollinen bändien promootioväylä internetissä. Itse en ole koskaan sen suosiota ymmärtänyt, koska MySpace on mielestäni ollut aina ruma, sekava ja hidas. Silti se näytää edelleenkin olevan se oletussivusto, jossa bändien ainakin pitää näkyä. Melkein kaikilla bändeillä on tili ainakin MySpacessa, muut sivustot ovat sitten mahdollinen lisä siihen. Mielestäni sen pitäisi olla toisin päin, koska bändeille on nykyään tarjolla paljon toimivampiakin vaihtoehtoja kuin MySpace. Ilmeisesti sekin on kyllä monien mielestä toimiva, eihän siitä olisi muuten voinut tulla niin suosittu?

Esittelen tässä mielestäni viisi parasta promootioalustaa, lähinnä aloittelevien ja/tai underground-bändien kannalta. Parhauden kriteerinä on kuitenkin itsekeskeisesti ihan vain oma tapani kuunnella ja etsiä musiikkia, ei se miten suurin osa ihmisistä haluaa musiikin löytää tai se, miten bändit yleensä itse haluaisivat tuoda itsensä kuuluville.

Omassa musiikinkuuntelukäytöksessäni oleellista on hyvä äänenlaatu, ladattavuus (koska minulla on hidas netti ja nettipalvelujen luotettavuus on pienempi kuin oman kovalevyni) ja tietysti se, että kuunteluni menevät last.fm-tilastoihin. Jälkimmäinen liittyy myös tuohon ladattavuuteen, koska sitten voin sentään hallita myös musiikkini metatietoja enkä joudu kärsimään Spotifyn typotetuista biiseistä.

Käytän selaimeneni Firefoxia, johon saa exfm-laajennuksen. Se on ihan ehdoton tällaiselle tilastofriikille, koska sen avulla pystyy scrobblaamaan eli tilastoimaan kuuntelunsa myös monista nettistreameista, ei vain Spotifystä ja omalta koneeltaan. Yksi laajennuksen hienouksista on myös se, että soivien streamien metatietoja voi muokata, eli biisit saa scrobblaantumaan oikein vaikka nettipalvelussa ne nimet olisivatkin väärin. Valitettavasti exfm:n käyttöliittymä on kuitenkin aika kömpelö se on tehtävä manuaalisesti ja biisi kerrallaan.

1. BandCamp

Bandcamp: Android Lust; esimerkkisivu

Parasta BandCampissa ovat sen selkeys, monipuoliset musiikin levitystavat ja tietysti se, että sieltä voi skroplata! Bändit voivat jakaa ja myydä musiikkiaan hyvin monipuolisesti. Se siis soveltuu monenlaisten artistien ja monenlaisten kuuntelijoiden tarpeiden täsmälliseen vastaamiseen. Bändit voivat jakaa levynsä ilmaiseksi tai pyytää niistä minkä tahansa hinnan. Hienoa on myös se, että julkaisuille voi asettaa minimihinnan. Ostaja saa siis halutessaan maksaa niin paljon kuin haluaa, jos mielii tukea artistia minimihintaa enemmän. BandCampin kautta bändit voivat myydä myös fyysisiä levytyksiä.

BandCamp otti tosin takapakkia kun se alkoi vaatia bändeiltä maksua siitä että tarjoavat musiikkiaan ilmaiseksi ladattavaksi. Siinä oli hyvä esimerkki siitä, kuinka mahdoton bisnesidea ilmainen musiikki näyttää olevan. Sellaista ansaintamallia ei vielä ole keksitykään, joka tarjoaisi kuulijoille mitä haluavat (eli musiikkia melkein ilmaiseksi) ja artisteille mitä tarvitsevat. Paras esimerkki tästä on Spotify joka suosiostaan huolimatta tuottaa siellä soiville artisteille vähemmän rahaa kuin radiosoitto, tai oikeastaan mikään muukaan tulonlähde.

BandCampissa tuntuu myös vallitsevan kaikkein avokätisin ilmapiiri. Siellä musiikkia voi ladata ilmaiseksi paljon useammilta bändeiltä kuin muilla sivustoilla. Se vaikuttaisi myös olevan ainakin joidenkin bändien kannalta toimivin ratkaisu. En rehellisesti sanottuna edes tajua miksi mikään bändi haluaisi käyttää mitään muuta nettipalvelua musiikkinsa jakamiseen tai myymiseen.

2. SoundCloud

Soundcloud: Fever Rey; esimerkkisivu

SoundCloudin nerokkain innovaatio taitaa olla kappaleiden syvätagittaminen. Siinä voi siis merkitä eri kohtia kappaleista. Vielä kun saisi moniraitaisen syvätagittamisen, niin että voisi merkitä yksittäisiä kappaleiden soundeja ja raitoja! SoundCloud on suunniteltu ensisijaisesti biisikeskeiseksi palveluksi, eikä siellä edes ole varsinaista albumilistausta. Kappaleista voi kuitenkin koota erilaisia settejä, myös albumikokonaisuuksista.

Varmaan tämän raitakeskeisyyden vuoksi SoundCloud on varsinkin DJ:den suosiossa ja sitä on kätevää käyttää miksausten jakamiseen. Ilmeisesti biisien tietoihin on mahdollista lisätä myös niiden BPM vaikka en olekaan vielä nähnyt sitä ominaisuutta käytössä.

SoundCloudista voi ladata raitoja omalle koneelle, mutta tämäkin ominaisuus näyttää olevan melko harvoin käytössä. Ei se minua niin paljon haittaa koska streamit kuitenkin scrobblaantuvat! Valitettavasti palvelu kuitenkin olettaa esittäjän nimeksi automaattisesti vain ja ainoastaan käyttäjätunnukset. Se on usein levy-yhtiön nimi tai bändin nimestä johdettu käyttäjätunnus. exfm:llä nämä tiedot olisi kyllä mahdollista muuttaa, mutta se on todella työlästä.

BandCampin ja SoundCloudin ylivoimaisuudesta (MySpacen, Twitterin ja Facebookin jälkeen) kertoo myös tämä bloggaus, jonka äänestykseen osallistuneiden mukaan että BandCamp on näistä kahdesta se hieman parempi (57 % vs. 40 %).

3. Last.fm

Last.fm: Mortiis; esimerkkisivu

Se scrobblaa! Sieltä saa mahtavia tilastoja ja suosituksia! Musiikkitiedostojen hankkimiseen se ei kuitenkaan ole kahden edellisen palvelun veroinen. Näytebiisit ovat vain 128 kbps-laatuisia MP3-tiedostoja, eikä käytettävyys ole kauhean hyvä koska latauksia ja streamauksia pitää etsiä monimutkaisesti ja ne on soitettava tai ladattava yksitellen.

Last.fm:ssä palvelun sosiaalinen puoli on poikkeuksellisen vahvoilla. Palvelussa ei ole vain kavereita ja keskusteluita, vaan kaikki last.fm-käyttäjät antavat oman panoksensa palvelun kehittämiseen myös passiivisesti, ihan vain käyttämällä palvelua. Jokainen last.fm-käyttäjä on musiikin suosittelija, vaikka ei sitä itse tiedostaisikaan.

Olenkin todennut että last.fm on ylivoimaisesti paras paikka internetissä löytää uutta musiikkia. Harvemmin suoraan sieltä lataamalla, koska siellä on kuitenkin suhteellisen vähän latauksia tarjolla, vaan yhteisöllisen suodatuksen seurauksena syntyneistä suosittelu- ja samanlaisuuslistoista. Vaikka musiikkia ei koskaan hankkisikaan last.fm:stä, se on silti erinomainen työkalu. Sitä parempi tietenkin, mitä aktiivisemmin myös bändit itse tuovat itseään esille siellä.

4. Jamendo

Jamendo: Viola; esimerkkisivu

Jamendo on johtava Creative Commons -musiikin nettipalvelu. Mikäpä olisi hienompaa kuin nettisivu jolta saa ladattua ilmaiseksi musiikkia jota usein saa myös käyttää täysin vapaasti ei-kaupallisiin tarkoituksiin! Jamendon valikoima on kuitenkin suppea, koska aika harvat haluavat tai voivat luopua edes osasta tekijänoikeuksiaan. Usein takana tosin taitavat olla artistien sijaan edunvalvontajärjestöt (esim. Teosto), jotka eivät anna jäsentensä jakaa edes osaa tuotannostaan muuten kuin copyrightin alla.

Selainrintamalla Chrome pätee Jamendon suhteen: Jamendo Radio -laajennuksen avulla myös Jamendon saa ainakin teoriassa skroplaamaan. Toivottavasti betavaiheesta päästään nopeasti kunnolla toimivaan vaiheeseen, koska en minä kovasta yrityksestä huolimatta mitään saanut tilastoihini.

5. ReverbNation

ReverbNation: KMFDM; esimerkkisivu

ReverbNation on ominaisuuksiltaan oikeastaan aika suora MySpace-klooni mutta se on mielestäni selkeämpi ja käytettävämpi. Bändi voi tarjota musiikkiaan ilmaiseksi ladattavaksi, mutta se tuntuu olevan tällä sivustolla harvinaisempaa muualla.

Addendum: Crowd funding

Sell a Band: Public Enemy; esimerkkisivu

Lopuksi haluan tuoda esille myös crowd funding -sivustot. Muun muassa Sell a Band ja Kickstarter tarjoavat bändeille uusia mahdollisuuksia digitaalisen ansaintalogiikan piirissä. Niiden avulla bändit voivat rahoittaa omia levytysprojektejaan faniensa avulla. Fanit siis maksavat musiikista ennen kuin sitä on edes tehty, ja vastineeksi saavat eksklusiivista sisältöä.

Rahoitusosuuksia on usein hyvin monen kokoisia. Pienimmällä saa esimerkiksi levyn ladattavaksi kunhan se vain valmistuu. Isommissa osuuksissa on mukana yleensä jotain hyvin personoitua ja intiimiä kuten mm. illallinen artistin kanssa tai sponsorille kirjoitettu biisi. Tai Vincent Gallon tapauksessa seksin harrastaminen.

Kickstarter: Millionaires; esimerkkisivu

Projektikohtaista rahoitusta pidemmällekin konseptin vie uusi, vielä betavaiheessa oleva Patronism.com, joka yrittää elvyyttää vanhaa kunnon mesenaattijärjestelmää digitaalisessa muodossa. Siinä kyse ei ole enää yksittäisten levytystenrahoittamisesta kolehtihenkeen vaan tavoitteena on että fanit tavallaan maksavat taiteilijalle palkkaa. Tietyllä kuukausiosuudella on mukana rahoittamassa taiteilijan työtä ja elämää ja vastineeksi saa kuunneltavakseen artistin koko tuotannon sekä interaktiivista ja personoitua sisältöä.

Patronism Beta

Toivottavasti jotkin näistä nettipalveluista nousevat MySpaceiksi MySpacen tilalle. Jätin videopalvelut kuten YouTuben ja Vimeon suosiolla pois käsittelystä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *