Bibliografia

Tänne listaan blogimerkinnöissäni käyttämiäni painettuja lähteitä sekä muita mielenkiintoisia musiikkiin liittyviä painettuja julkaisuja. Lähteet on ryhmitelty aihepiirin/kategorian/juttusarjan mukaan.

10 elämäni tärkeintä musiikkikirjaa

Matthew Rye (toim.): 1001 Classical Recordings You Must Hear Before You Die (Quintessence, 2007 / Cassell, 2008)
Bromell, Nick: Tomorrow Never Knows: Rock and Psychedelics in the 1960s (University of Chicago Press, 2000)
Bull, Michael:
Sounding Out the City (Bloomsbury, 2000)
Kernfeld, Barry: What to Listen for in Jazz? (Yale University Press, 1997)
Pirkko Moisala (toim.): Kansanmusiikin tutkimus – Metodologian opas (VAPK-kustannus, 1991)
Negus, Keith: Popular Music in Theory (Wesleyan University Press, 1996)
Plotkin, Fred: Classical music 101 – a complete guide to learning and loving classical music (Hyperion, 2002)
Revill, David: The Roaring Silence – John Cage, a Life (Bloomsbury, 1992)
Rodgers, Tara: Pink Noises – Women on electronic music and sound (Duke University Press 2010)
Strinati, Dominic: An Introduction to Theories of Popular Culture (Routledge, 1995/2004)

 

Elektroninen Top 100

Aho, Kalevi: Karlheinz Stockhausenin 1970-luvun tuotannosta (teoksessa Taiteilijan tehtävä postmodernissa yhteiskunnassa – Valittuja kirjoituksia 1974-1992, Gaudeamus 1992: s. 146-167).
Ahonen, Laura:
Piilossa tähteydeltä – Daft Punk ja tekijäkuvan kasvottomuus (Lähikuva 3/2006)
Aikin, Jim:
Kraftwerk – Electronic Minstrels of the Global Village (2011, teoksessa Keyboard presents – The Evolution of Electronic Dance Music)
Baker, Stuart & Self, Adrian:
Deutsche Elektronische Musik – Experimental German Rock and Electronic Musik 1972-83 (CD:n tekstiliite, Soul Jazz Records 2010)
Beadle, Jeremy J: Will Pop Eat Itself? Pop Music in the Soundbite Era
(Faber and Faber 2003)
Berk, Michael
: Technology (2000, teoksessa Modulations)
Bidder, Sean:
  Pump Up the Volume – A History of House (Channel 4 Books 2001)
Brend, Mark: Strange Sounds – Offbeat Instruments and Sonic Experiments in Pop (Backbeat Books 2005)
Brewster, Bill
: Fac. Dance (CD:n tekstiliite, Strut Records 2011)
Brewster, Bill & Broughton, Frank
: Last Night a DJ Saved My Life – The History of the Disc Jockey (2. painos, Headline Book Publishing, 2006)
Brewster, Bill & Broughton, Frank:
The Record Players – DJ Revolutionaries (Djhistory.com 2010)
Brocker, Carsten:
Kraftwerk: Technology and Composition (teoksessa Kraftwerk – Music Non stop)
Bromell, Nick:
Tomorrow Never Knows: Rock and Psychedelics in the 1960s (University of Chicago Press 2000)
Buckley, David:
Kraftwerk Publikation (Omnibus Press 2012)
Bussy, Pascal:
Kraftwerk – Man, Machine and Music (SAF Publishing 1993)
Cage, John:
The Future of Music: Credo (1937)
Castrén, Marcus:
Sarjallisuus. Teoksessa Otonkoski, Lauri (toim.): Klang – Uusin musiikki (Gaudeamus 1991)
Collin, Matthew:
Altered State – The Story of Ecstasy Culture and Acid House (Serpent’s Tail 1997/2009)
Demers, Joanna:
Listening Through the Noise – The Aesthetics of Experimental Electronic Music (Oxford University Press 2010)
Duffett, Mark
: Average White Band: Kraftwerk and the Politics of Race (teoksessa Kraftwerk – Music Non Stop)
Eerola, Tuomas:
Beatles-yhtyeen kokeilevan tyylin nousu ja tuho (teoksessa Etnomusikologian vuosikirja 9) [englanniksi]
Esch, Rudi:
Electri_City – The Düsseldorf School of Electronic Music (Omnibus Press 2016)
Eshun, Kodwo:
House (teoksessa Modulations – A History of Electronic Music)
Fleming, Jonathan:
What Kind of a House Party Is This? (MIY Publishing 1995)
Frederikse, Tom & Benedictus, Phil:
How to DJ – The Insider’s Guide to Success on the Decks (Point-Blank 2000)
Gerrish, Bruce: Remix – The Electronic Music Explosion (EMBooks 2001)
Goodwin, Andrew: Sample and Hold – Pop Music in the Digital Age of Reproduction (1988; teoksessa On Record, s. 258-273)
Griffiths, Paul: Musica nova – modernin musiikin historia Debussystä Bouleziin (suom. Jouko Laaksamo, Puijo 1992)
Henderson, Dave: Journey to a Plugged in State of Mind (Cherry Red Books 2010)
Hilamaa, Heikki & Varjus, Seppo: Musta syke – Funkin, diskon & hiphopin historia (Like 2000)
Hodgson, Jay: The Time-Lag Accumulator As A Technical Basis For Brian Eno’s Early Large-Scale Ambient Repertoire, 1973-75 (Popular Music Studies, University of Western Ontario 2008)
Hook, Peter: Haçienda – How to Not Run a Club (Simon & Schuster 2009)
James, Martin: French connections – From discothèque to discovery (Sanctuary 2003)
James, Martin: State of Bass – Jungle: The story so far (Boxtree 1997)
Keller, Daphne: The Musician as Thief – Digital Culture and Copyright Law (2008, teoksessa Sound Unbound)
King, Richard: How Soon Is Now: The Madmen and the Mavericks Who Made Independent Music 1975-2005 (Faber and Faber 2012)
Kuljuntausta, Petri: On/Off – Eetteriäänistä sähkömusiikkiin (Like 2002)
Kurtz, Michael: Stockhausen – A Biography (kään. Richard Toop, Faber and Faber 1992)
Länsiö, Tapani: Aikamme musiikkia (Otava 1986)
Maconie, Robin: The Works of Stockhausen (Oxford University Press 1976)
Manning, Peter: Electronic and Computer Music (2. painos, Oxford University Press 2004)
Marcus, Tony: Ambient (teoksessa Modulations)
Matos, Michelangelo: The underground is massive – How electronic dance music conquered America (Dey St, 2015)
McHard, James L: The Future of Modern Music (Iconic Press 2001)
Negativland: Fair Use: The Letter U and the Numeral 2 (Seeland 1995)
Nicholls, David: John Cage (University of Illinois Press 2007)
Oswald, John: Plunderphonics (or, Audio Piracy as a Compositional Prerogative) (1985) (liite Negativlandin teoksessa Fair Use: The Letter U and the Numeral 2; s. 213-217)
Pinch, Trevor & Trocco, Frank: Analog days (Harvard University Press 2002)
Prendergast, Mark: The ambient century: From Mahler to Trance – The evolution of sound in the electronic age (Bloomsbury 2000)
Poschardt, Ulf: DJ Culture (Quarter Books 1995, englanninkielinen käännös 1998)
Potter, Keith: Four Musical Minimalists (Cambridge University Press 2000)
Reighley, Kurt: Downtempo (teoksessa Modulations – A History of Electronic Music)
Revill, David: The Roaring Silence – John Cage, a Life (Bloomsbury 1992)
Reynolds, Simon: Energy Flash – A Journey Through Rave Music and Dance Culture (Updated 20th Anniversary Edition, Picador 2008)
Reynolds, Simon: Krautrock (teoksessa Modulations – A History of Electronic Music)
Reynolds, Simon: Retromania – Pop culture’s addiction to its own past
(Faber and Faber 2011)
Reynolds, Simon: Rip It Up and Start Again – Post-punk 1978-1984
(Faber and Faber 2005)
Rodgers, Tara: Pink Noises – Women on electronic music and sound (Duke University Press 2010)
Rubin, Mike: Techno (teoksessa Modulations – A History of Electronic Music)
Rule, Greg & Melville, Caspar: Orbital, Meat Beat Manifesto, Underworld (teoksessa Keyboard Presents: The Evolution of Electronic Dance Music)
Saunders, Frances Stonor: Who Paid the Piper? The CIA and the Cultural Cold War (Granta 1999)
Shapiro, Peter: Disco (teoksessa Modulations – A History of Electronic Music)
Shapiro, Peter: Post-Punk (teoksessa Modulations – A History of Electronic Music)
Shapiro, Peter: Drum ’n’ bass – The rough guide (Rough Guides 1999)
Sharp, Chris: Jungle (teoksessa Modulations – A History of Electronic Music)
Sherman, Lee: New Order: On The Fringe Of Techno Punk (1987) (teoksessa Keyboard Presents: The Evolution of Electronic Dance Music, 2011)
Shryane, Jennifer: Blixa Bargeld and Einstürzende Neubauten: German Experimental Music (Ashgate 2011)
Sicko, Dan: Techno rebels – The renegades of electronic funk (2. painos, Painted Turtle 2010)
Snoman, Dan: Dance Music Manual (Focal Press 2014)
Souvignier, Todd: The World of DJs and the turntable culture (Hal Leonard Corp 2003)
Stockhausen, Karlheinz: Stockhausen on Music – Lectures & interviews (toim. Robin Maconie, Marion Boyars 1989)
Toop, David: Hip-Hop (teoksessa Modulations – A History of Electronic Music)
Toop, David: Ocean of Sound – Aether Talk, Ambient Sound and Imaginary Worlds (Serpent’s Tail 1995)
Verderosa, Tony: The techno primer – The essential reference for loop-based music styles (Hal Leonard Corp 2002)
Vincent, Rickey: Funk – The Music, the People, and the Rhythm of The One (St. Martin’s Griffin 1995)
Waugh, Ian: Quick Guide to Analogue Synthesis (PC Publishing 2000)
Webber, Stephen: DJ Skills – The Essential Guide to Mixing & Scratching (Focal Press 2008)
Wilson, Dan: The Woman from New Atlantis (The Wire #330, August 2011)
Young, Rob: Pioneers (teoksessa Modulations – A History of Electronic Music)

Toimitetut teokset (viitatut artikkelit eritelty yllä):

All Music Guide to Electronica – The Definitive Guide to Electronic Music. Backbeat Books, 2001.
Etnomusikologinen vuosikirja 9.
Toimittanut Jukka Louhivuori. Suomen etnomusikologinen seura, 1997.
Keyboard Presents – The Evolution of Electronic Dance Music. Toimittanut Peter Kirn. Backbeat Books, 2011.
Kraftwerk – Music Non-Stop
. Toimittaneet Sean Albiez & David Pattie. Continuum Books, 2011.
Modulations – A History of Electronic Music: Throbbing Words on Sound. Toimittanut Peter Shapiro. Caipirinha Productions, 2000.
On Record – Rock, Pop, & The Written Word. Toimittaneet Simon Frith ja Andrew Goodman. Routledge, 1990.
Sound Unbound – Sampling Digital Music and Culture. Toimittanut Paul D. Miller. The MIT Press, 2008.
Tekno – Digitaalisen tanssimusiikin historia, filosofia ja tulevaisuus. Toimittanut Sam Inkinen. Aquarian Publications, 1994.

 

iPodien aika

Adorno, Theodor: Esteettinen teoria, johdanto (vuoden 2006 suomennettu painos)
Bull, Michael: Sounding Out the City (Bloomsbury, 2000)
Leisiö, Timo: Kulttuuri, sosiaaliset systeemit ja seligregaatti (teoksessa Moisala, Pirkko (toim.) Kansanmusiikin tutkimus – Metodologian opas, 1991)

 

Musiikkijournalismi

Lukkarinen, Ilppo: Raskaan metallin diskurssit – Metallimusiikki suomalaisessa rock-kirjoittelussa 2000-luvulla. Teoksessa Etnomusikologinen vuosikirja 18 (2006).

 

Neljä musiikkia

Leisiö, Timo: Kansanmusiikintutkijan perussanastoa (Kansanperinteen laitos J 12 1988)
Negus, Keith: Popular Music in Theory (Wesleyan University Press, 1996)
Salminen, Kimmo: Musiikkimakujen muotoutuminen – musiikkikulttuuriin sosiaalistumisen ja enkulturaation ongelmat (Yleisöradion Suunnittelu- ja tutkimusosaston julkaisuja, Sarja B 6/1989)
Yrjänä, AW: Päiväkirja – Taiteesta ja elämästä (Johnny Kniga, 2008)

Teoksessa Moisala, Pirkko (toim.) Kansanmusiikin tutkimus – Metodologian opas (Valtion painatuskeskus, 1991):
Leisiö, Timo: Kulttuuri, sosiaaliset systeemit ja seligregaatti (s. 38-39)
Laitinen, Heikki: Oma perinne vieraana kulttuurina – 1800-luvun suomalainen kansanmusiikki tutkimuksen kohteena (s. 64)

Theodor Adornoa koskevat osuudet perustuvat pääosin Dominic Strinatin teokseen An Introduction to Theories of Popular Culture (Routledge 1995/2004) [2. painos, s. 57-70]

Simon Frithiä koskevat osuudet perustuvat pääosin Keith Negusin teokseen Popular Music in Theory (Wesleyan University Press, 1996) [s. 48-55]

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *